marketing

Google Ads zoektypen: wanneer en waarom gebruik je ze?

Bij Google Ads voeg je keywords toe waarop je gevonden wilt worden. Maar wat zijn precies die zoektypen en wanneer zet je welke in?

Een Google Ads campagne opzetten is meer dan enkel keywords toevoegen. Je moet ook nadenken over welke zoektype je wil gebruiken. Het zoektype bepaalt hoe breed je targeting is. Er zijn drie zoektypen in Google Ads: breed zoeken (vrij matchen), woordgroepen (gemiddeld matchen) en exacte zoekwoorden (nauwkeurig matchen). In deze blog leggen we uit hoe dit werkt en wanneer je wat gebruik

Breed zoeken is de standaardoptie

Als je keywords toevoegt aan je campagne, dan krijgen deze standaard het zoektype "breed zoeken" mee als je zelf geen keuze maakt. Dat betekent dat je advertenties niet alleen worden getoond voor dit keyword, maar ook voor gerelateerde keywords.

Op het eerste gezicht lijkt dit erg handig. Stel dat je "sportschoenen kopen" als breed keyword hebt ingesteld. Je bent dan ook zichtbaar op bijvoorbeeld "sportschoenen bestellen" of "witte sportschoenen". Dit scheelt je dus massa's tijd om niet alle verschillende varianten zelf in te moeten voeren.

... maar niet altijd de beste keuze

Maar breed zoeken is niet altijd de beste oplossing. Sterker nog: we gebruiken deze optie (vrijwel) nooit voor onze klanten. De reden? Google heeft de laatste jaren de definitie van gerelateerde zoekopdrachten redelijk opgetrokken. Soms levert dit goede resultaten op, maar helaas zorgt dit ook vaak genoeg voor totaal ongerelateerd verkeer dat je beslist niet wil hebben.

Als autohandelaar wil je niet mensen bereiken die zoeken naar een miniatuur speelgoedauto.

Concrete voorbeelden

In de praktijk kan dit voor rare en ongewenste resultaten zorgen. Een greep uit wat wij voorbij hebben zien komen:

  • Als bedrijf dat gourmetstellen verkoopt, wil je niet zichtbaar zijn voor mensen die zoeken naar Gourmet kattenvoer...
  • Als bemiddelaar voor (echt)scheidingen, wil je niet zichtbaar zijn voor afval scheiden...
  • Als autohandelaar wil je niet zichtbaar zijn voor mensen die zoeken naar een miniatuur speelgoedauto...
  • Als West-Vlaams bouwbedrijf wil je niet zichtbaar zijn als mensen zoeken naar een bouwbedrijf in Nederland aangezien jij daar helemaal niet actief bent...

En nog vreemder is dat mensen soms toch nog doorklikken omdat ze je advertentie niet hebben gelezen. Dat is ook de reden dat we "breed zoeken" afraden: je verspilt mogelijk (veel) geld aan ongewenst en nutteloos verkeer.

 

Woordgroepen

Wil je iets nauwkeuriger matchen, dan zijn woordgroepen een goede optie. Voor 1 februari 2021 waren je advertenties met woordgroepen zichtbaar op het:

  • Ingestelde zoekwoord
    Voorbeeld: "advocaat arbeidsrecht"
  • Ingestelde zoekwoord + extra woorden ervoor of erachter 
    Voorbeeld: "advocaat arbeidsrecht in Brugge" of "kosten advocaat arbeidsrecht"

Tegenwoordig is dit breder geworden. Google noemt dit ook wel gemiddeld matchen. Je advertenties worden getoond als de zoekopdracht een woord bevat dat qua betekenis overeenkomt met je ingestelde keyword. Is je keyword “grasmaaiservice”, dan ben je ook zichtbaar voor “service voor gras maaien” of “hovenierservice die grasmaait”. Maar je bent niet zichtbaar voor "gazon verticuteren" omdat dit een andere service is.

Exact zoeken

Wil je nog nauwkeuriger adverteren, dan kies je voor "exact zoeken". Vroeger (nu klinken we oud...) was exact ook echt exact. Maar tegenwoordig is exact ook wat breder geworden dan je misschien zou verwachten. Je advertenties worden ook getoond bij de meervoudsvorm/enkelvoudsvorm, verschrijvingen en spelfouten, dezelfde keywords maar dan in een andere volgorde en bij zoekopdrachten met dezelfde betekenis of dezelfde intentie als jouw ingestelde zoekwoord.

Met exact zoeken heb je de meeste controle over wanneer je advertenties worden getoond. Het nadeel is dan weer dat je niet wordt getoond voor mogelijk interessante keywords die je bent vergeten toe te voegen. Gebruik je enkel exacte keywords, dan is de kans groot dat je veel relevant verkeer verliest. Daarom raden wij ook vrijwel altijd een combinatie aan van woordgroepen en exacte keywords. Alleen als je heel zeker bent van je keywords, kan je voor een aanpak gaan met enkel "exact zoeken".

 

Hoe gebruik je de zoektypen?

De zoektypen gebruik je als volgt:

  • Breed zoeken: geen extra opmaak
  • Woordgroepen: voeg je keyword(s) tussen aanhalingstekens toe. Voorbeeld: "witte sportschoenen"
  • Exact zoeken: voeg je keyword(s) tussen rechte haken toe. Voorbeeld: [witte sportschoenen]

 

Vergeet de verkeerde zoekintenties niet

Na het kiezen van je keywords en zoektype(n) ben je er nog niet helemaal. Je moet namelijk ook rekening houden met de zoekintentie van gebruikers. Zoek je bijvoorbeeld nieuwe cliënten voor je advocatenkantoor, dan wil je zichtbaar zijn op:

  • advocaat arbeidsrecht
  • advocaat brugge

Maar niet op:

  • vacature advocaat arbeidsrecht
  • wat verdient een advocaat
  • slechte advocaat
  • beroepsregels advocaat
  • niet akkoord met factuur advocaat
  • etc.

Met breed zoeken en woordgroepen zal je advertentie op de meeste van deze termen wel zichtbaar zijn. Wil je dat voorkomen, dan moet je zulke woorden uitsluiten. Zo voorkom je dure irrelevante klikken van mensen die blindelings op de eerste resultaten in Google klikken.

Wij doen daarom niet alleen zoekonderzoek naar keywords waarop je gevonden wil worden, maar ook keywords waarop je niet gevonden wil worden. Bovendien werken we met lijsten met uitsluitingszoekwoorden zodat we snel zoekintenties kunnen uitsluiten die voor jou niet interessant zijn.

 

Hulp nodig bij je campagnes?

Zoek je een betrouwbaar SEA-bureau dat jouw Google Ads campagnes naar een hoger niveau tilt? Dan ben je bij Ntriga aan het juiste adres! Onze gecertificeerde Google Ads specialisten kennen alle ins en outs van Google Ads. Wij zorgen ervoor dat je campagnes optimaal draaien en jouw budget zo goed mogelijk wordt ingezet.

Wij helpen jou om het maximale uit je Google campagnes te halen