marketing

"Gemiddelde positie" verwijderd uit Google Ads: Wat nu?

De gemiddelde positie bestaat niet langer meer in Google Ads. Is dit een ramp of toch niet? Lees hier welke statistieken je nu kunt gaan gebruiken.

Google heeft de gemiddelde positie verwijderd uit Google Ads. Deze statistiek kan je niet langer meer gebruiken in je rapporten om een idee te krijgen van de zichtbaarheid van je advertenties. Sommige adverteerders gebruikten de gemiddelde positie zelfs als KPI of optimalisatiefactor. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die het belangrijk vinden om de nummer 1 positie te hebben. Of bedrijven die de kosten willen beperken door te bieden op een lagere positie.

Hier zijn zelfs vele geautomatiseerde regels en scripts voor geschreven om ervoor te zorgen dat je advertenties zoveel mogelijk op de gewenste gemiddelde positie worden weergegeven. Het voelde daarom als een vreemde keuze van Google om afscheid te nemen van de gemiddelde positie, of toch niet?

Is de gemiddelde positie misleidend?

Een veel gehoord kritiekpunt op de gemiddelde positie is dat deze misleidend zou zijn. Wat betekent bijvoorbeeld dat je gemiddelde positie 3,4 is? Sta je dan altijd boven de organische zoekresultaten? Het antwoord is dat je dit enkel op basis van de gemiddelde positie niet kan zeggen.

Op desktop worden bijvoorbeeld vaak meer advertenties getoond boven de zoekresultaten dan op gsm's. Dat kan betekenen dat de vierde positie op desktop nog boven de zoekresultaten is, maar de vierde positie op gsm's onderaan de eerste pagina is. Dit levert een behoorlijk verschil op qua zichtbaarheid, maar door enkel naar de gemiddelde positie te kijken zou je dit niet hebben kunnen achterhalen. 

Daarnaast is het niet zo dat een tweede of derde positie altijd betekent dat je boven de organische zoekresultaten staat. De hoeveelheid advertentieposities is namelijk ook afhankelijk van de specifieke zoekopdracht van de gebruiker en bovendien experimenteert Google hier voortdurend mee.

There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

gemiddelde vs mediaan 

Er is nog een andere reden waarom de gemiddelde positie niet veel zegt over de daadwerkelijke posities waarop de advertenties zichtbaar zijn geweest. Een gemiddelde zegt namelijk niets over de verdeling. Door uitschieters kan het gemiddelde hoger uitvallen dan je misschien zou verwachten. Dit verschil zie je duidelijk in de vastgoedmarkt. Door enkele villa's van 2 miljoen of meer, ligt de gemiddelde huiswaarde in België zo'n 30.000 euro hoger dan de mediaanprijs.

Hetzelfde heb je ook bij de Google Ads: als je advertentie op positie 1 en 7 wordt getoond, dan is het gemiddelde 4. Het lijkt misschien niet heel waarschijnlijk dat deze combinatie veel voorkomt, maar uit de praktijk blijkt dat de verdeling over de verschillende advertentieposities bij dezelfde gemiddelde positie heel verschillend kan uitpakken. Kortom: de gemiddelde positie zegt meer over je positie ten opzichte van andere adverteerders dan je daadwerkelijke plaatsing op de pagina.

Nieuwe statistieken: absolute toppositie en toppositie

Ter vervanging van gemiddelde positie heeft Google eerder al nieuwe statistieken geïntroduceerd:

  • Verton. (absolute toppositie) %: hoe vaak je als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
    Vertoningen op absolute toppositie / Totaal aantal vertoningen
  • Verton. (toppositie) %: hoe vaak je advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
    Vertoningen op toppositie / Totaal aantal vertoningen
  • VP zoeknetwerk (absolute toppositie): het aantal vertoningen dat je hebt ontvangen op de absolute toppositie gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de absolute toppositie waarvoor je advertentie in aanmerking kwam.
    Vertoningen op absolute toppositie / Totaal aantal vertoningen op absolute toppositie waarvoor je in aanmerking kwam
  • VP zoeknetwerk (toppositie): het aantal vertoningen dat je hebt ontvangen op een positie boven de organische zoekresultaten gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor je advertentie in aanmerking kwam.
    Vertoningen op toppositie / Totaal aantal vertoningen op toppositie waarvoor je in aanmerking kwam

Een toppositie betekent dat je advertentie boven de organische zoekresultaten wordt getoond. De absolute toppositie is de nummer 1 positie. Op deze manier weet je dus beter in hoeveel procent van de gevallen je advertenties zichtbaar waren boven de organische zoekresulaten en hoe vaak ze helemaal bovenaan stonden.

Met de slimme biedstrategie Vertoningspercentage targeten kan je bovendien je biedingen automatisch laten optimaliseren voor de (absolute) toppositie. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor brandingcampagnes of indien je voor bepaalde campagnes goed zichtbaar wilt zijn. Ten opzichte van bieden op de gemiddelde positie, weet je met deze nieuwe statistieken beter waar op de pagina je advertenties weergegeven zullen worden.

Voor adverteerders die zich focusten op de gemiddelde positie is het verdwijnen ervan wel een redelijk grote overgang. Niettemin denken wij dat de statistieken voor de toppositie en de absolute toppositie een duidelijker beeld geven. Ook kan je met deze statistieken in combinatie met het bieden op vertoningspercentage hetzelfde bereiken als met bodaanpassingen aan de hand van de gemiddelde positie.

Vergeet dan ook zeker niet om de nieuwe statistieken toe te voegen aan je Google Ads rapporten door ze aan te vinken onder kolommen -> prestaties/concurrentiestatistieken.

wij kunnen jou helpen bij het opzetten en optimaliseren van je advertisingcampagnes.