marketing

De Rode Duivels, een marketingmachine?

De Rode Duivels kenden een Gouden Generatie, die jarenlang de wereldranking aanvoerde. Een aantal decennia terug was het ondenkbaar, maar vandaag zijn de Duivels een sexy brand. Maar hoe gaat dat in z'n werk?

Een (Rode) Duivelse marketingmachine

Meer dan een tiental jaar geleden was het bijna ondenkbaar dat je iemand tegenkwam met een truitje van de Belgische nationale ploeg tegenkwam in de Vlaamse straten. Sinds de succesvolle kwalificatiecampagne voor het WK2014 in Brazilië is de sfeer echter volledig omgeslagen. Voetbalfanaat of niet, als de Belgen spelen, is iedereen op post. Kinderen dragen weer trots hun truitje van de Rode Duivels en iedereen verzamelt Paninistickers. Maar hoe draait die marketingmachine achter de Rode Duivels nu precies? En zijn zij de enigen die er geld mee verdienen?

 

Officiële acties van de partners van de KBVB

Wie het meeste verdient aan een succesvolle campagne van de Rode Duivels zijn de grote sponsors van de KBVB. Deze merken hebben de toestemming om het officiële logo van de voetbalbond te gebruiken net als alle spelersnamen en de naam ‘Rode Duivels’.

Jupiler

Jupiler is al sinds jaar en dag een van de belangrijkste en ook zichtbaarste sponsor van de Rode Duivels, en bij uitbreiding van de Jupiler Pro League. Telkens weer komen ze met een of andere supportersactie op de proppen. In het verleden gaven ze al retrovoetbalshirts weg en verkochten ze speciale glazen en bierbakken waar telkens een foto van een speler op stond. Net als voor het WK twee jaar geleden, brengen ze dit jaar weer exclusieve bierblikjes op de markt met zulke spelersfoto’s. De actie dit jaar heet #ALLINRED, wat je ongetwijfeld al weet omdat de speciale vlaggen overal in het straatbeeld te zien zijn, net als de affiches.

Carrefour

Carrefour staat net als Jupiler telkens weer te springen om spullen te verkopen van de Rode Duivels. Zij brachten twee jaar geleden hun eigen stickeralbum uit met enkel foto’s van de Belgische nationale ploeg en het bleek een gigantisch succes. Het is dan ook geen verrassing dat die getrouwheidsactie dit jaar opnieuw plaatsvindt, maar onder de naam #tousensemble. Wie zich niet graag bezighoudt met stickers verzamelen, ruilen en kleven, kan sparen voor kleine figuurtjes die onze Duivels moeten voorstellen. Zeer leuk voor kinderen, of voor later op een rommelmarkt, het is maar hoe je het bekijkt.

Coca-Cola

Ook Coca-Cola doet mee aan de grote Rode Duivelsacties. Met een leuk reclamefilmpje proberen ze de weinige Belgen die onze nationale elf nog niet steunen toch te overtuigen om mee te supporteren. Ook werken zij samen met het officiële Paniniverzamelalbum van dit EK. In dat album zijn de stickers op de laatste pagina alleen maar te vinden op de etiketten van plastic flessen Coca-Cola. Ook op de kleine plastic flesjes kan je stickers terugvinden, maar die mag je kleven waar je wilt.

Niet zo officiële acties

De grote sponsors van onze nationale ploeg rijven dan wel het meeste geld binnen, toch proberen de kleine vissen ook een leuk centje bij te verdienen. Dat is echter moeilijker gezegd dan gedaan, want de KBVB is er niet zo blij mee. Merchandise waar zonder toestemming het logo van de Rode Duivels of de naam “Rode Duivels” zelf op staat, laten ze daar immers meteen uit de rekken halen. Enthousiaste supporter-ondernemers laten zich echter niet doen en leven zich volledig uit.

 

Zoete Duivels

Bij bakkerij Sint-Anna in Zottegem hadden ze een maand geleden de EK-koorts al te pakken (of te bakken?). Ze ontwierpen er enkele prachtige eetbare kunstwerken gemaakt van marsepein en chocolade die volledig geïnspireerd zijn op onze Duivels en het EK. Wij denken alvast dat de lekkernijen zullen verkopen als zoete broodjes.

 

Goed vlees in de kuip

Op het EK hopen we dat onze jongens de rest van Europa in de pan hakken, maar tot het zo ver is kunnen we speciale EK-burgers bakken, en die verkopen ze bij Slagerij Jasper & Sharon in Schilde. Op de hamburger zie je een voetbal, die ook perfect zichtbaar blijft als de burger gebakken is.

 

Nog beter vlees in de kuip

Niet alleen lokale slagers en bakkers halen hun inspiratie bij de Rode Duivels, maar ook de bij iedereen bekende Jeroen Meus. Op basis van populaire Martinobroodjes ontwierp hij een speciale, haute cuisine hotdog. Gooi een rood broodje, een unieke salsa, een gegrilde worst, rode pepers en martinosaus op een deskundige manier bij elkaar, en je zal zeker niet op je honger blijven zitten, althans niet letterlijk. De hotdog is trouwens verkrijgbaar in Meus’ restaurant WÜRST tot de afloop van het EK.

 

Supporters weten waarom

Tenslotte wilden we nog even een ludieke supportersactie vermelden bij een drankenhandel in Lichtervelde. Zij vonden vlaggen niet goed genoeg, dus tonen zij hun steun door een gigantische muur van bierbakken te bouwen waarin je het hoofd ziet van een duivel. Origineel is het alvast!

Wil je ook een sterke marketingstrategie?