Content marketing en het budget?
Content marketing en het budget?
Hoeveel spenderen aan content creatie?
Hoeveel spenderen aan content creatie?
Elk jaar opnieuw bij het opstellen van het marketing budget zal je een aantal grote vragen hebben over welk budget je toekent aan wat. Het is belangrijk om de juiste combinatie op te stellen tussen traditionele en online marketing. Bovendien dien je ook te bepalen welke technieken het meest effectief zijn om je doelgroep te bereiken. Zo moet je bepalen of je blijft verder werken met print of ga je de eerste stappen zetten richting online marketing? Of wil je nu net die CPC advertenties op Linkedin?
Het tijdperk van content marketing
Tenzij je de laatste jaren onder een steen hebt geleefd zal het moeilijk zijn om het belang van content marketing te negeren. Een belangrijk aspect die naar voren komt in elke content marketing strategie is kwalitatieve en orginele content schrijven. Het aankoopproces van de consument van vandaag begint vaak met een zoektocht op Google. Net daarom is het belangrijk om hierop een antwoord te bieden met waardevolle content die bezoekers naar je website genereert. Om die reden geeft 72% van de B2B marketeers toe dat content marketing hun nummer één prioriteit is.
- 88% van B2B ondernemingen maken gebruik van content marketing.
- 76% van de B2B marketeers zorgden de afgelopen jaren voor meer content in vergelijking met de periode daarvoor.
- B2B marketeers spenderen gemiddeld 28% van hun marketing budget aan content marketing.
- 51% van de B2B marketeers verhoogden het budget voor content marketing in afgelopen jaren.
- De grootste struikelblokken op vlak van content marketing is het produceren van relevante, consistente en gevarieërde content.
- 64% van de B2B marketeers outsourcen de copywriting.
Enkele takeaways:
- Het merendeel van B2B-ondernemingen schrijven en creëren content. Hierdoor maken ze het moeilijker voor andere ondernemingen die nog niet gestart zijn met contentmarketing.
- Niet alleen schrijven en creëren de meeste ondernemingen content, ze spenderen meer en creëren meer naarmate interessante topics 'trending' worden. Ondernemingen die geen of weinig budget hebben gespendeerd aan content creatie/marketing zullen het de komende jaren moeilijk hebben.
- De meest ervaren content marketeers spenderen zo goed als bijna de helft van hun marketing budget aan content marketing. In vele gevallen (73%) hebben ze één vast persoon die verantwoordelijk is voor de content marketing.
- Ondernemingen hebben vaak een tekort aan tijd voor het schrijven van content. Het gebeurt dus vaak dat een onderneming het copywriting gedeelte laat uitvoeren door een externe onderneming. Als je echt wenst te starten met contentmarketing kan je best beroep doen op een extern agency.
1. Wat is mijn doelstelling voor volgend jaar?
De meest logische vraag bij het toekennen van het budget voor het volgende jaar; "Wat wil je bekomen, hoe wil je deze doelen bereiken en op welke manier?" Om je een voorbeeld van een doelstelling te geven: 20% meer omzet in het nieuwe jaar ten opzichte van jaar ervoor.
Om deze doelstelling te bereiken dien je de kostprijs van een klant te bepalen en de opbrengst. Kijk daarom in de data van het vorige / afgelopen jaar. Aan de hand van deze data kan je bepalen op welke manier je een potentiële klant het meest kostenefficiënt bereikt.
2. Wat zijn je grootste obstakels?
Wat zijn voor jou de grootste obstakels om je doelstellingen te bereiken? Een mogelijk obstakel is bijvoorbeeld het meten van de ROI van content marketing. Een goed ingestelde Google Tag Manager gekoppeld met Google Analytics geeft je een pak insights van je best converterende content.
Indien je grootste obstakel het tijdsgebrek is om content te schrijven en creëren kan je best beroep doen op een geschikte copywriter / copywriting agency of freelancer. Indien deze extra schrijfkracht jou in staat stelt om de doelstellingen in punt 1 te behalen is dit een weloverwogen keuze.
3. Wat is de industrie standaard?
Hoewel jouw marketing budget een reflectie zal zijn van de onderneming zijn doelstellingen en verwachting van het volgende jaar, dien je een stap terug te nemen. Onderzoek wat de andere spelers binnen jouw markt zullen ondernemen met hun marketing budget.
Heb je hulp nodig bij het opstellen van je marketingbudget? Mail ons op info@ntriga.be, bel ons op +32 51 69 66 45 of vul het contactformulier in en samen met jou bepalen we het juiste evenwicht tussen on- en offline marketingactiviteiten.